Zažívate uhorkovú sezónu?

Tu je pár tipov, ako prežiť leto bez toho, aby vám predaje utekali do mora

 

 Čo to, vlastne, je taká uhorková sezóna?

Nie, nejdem písať o tom, ako sa zavárajú uhorky :-).

Ide o to, že je leto, čo vidieť aj cítiť na počasí. My v sektore B2B to nazývame „uhorková sezóna”.

 

Aj vy dostávate často argument do telefónu, že teraz nie, ozvite sa mi po dovolenke?

Nie je to asi pre váš biznis prínosné. Ale poďme si to teda spoločne rozobrať. Sú dva spôsoby, ako to môžete poňať.

Prvý je ten, že s klientom budete rozvíjať debatu o dovolenke. Spýtate sa ho, kam ide a čo plánuje, kedy sa vráti a kedy konkrétne sa mu môžete ozvať. Tento spôsob by som použila, iba ak vás to reálne zaujíma a keď máte s klientom už vybudovaný hlbší vzťah.

Druhý spôsob je možno trochu komplikovanejší, ale verím, že to spoločne zvládneme. Sami vidíte, ako to máte.

To je prvá otázka. Ako to máte vy sami?

Ste večný odkladač vecí alebo veci riešite hneď teraz? Ešte sa k tejto téme vrátim.

Čiže, ak vám niekoľko klientov po sebe povie, aby ste sa ozvali po dovolenke, tak je dobré sa ich opýtať, prečo konkrétne by to chceli riešiť až po dovolenke, keď vám môžu poslať podklady ešte pred dovolenkou a vy môžete pracovať na ich zadaní bez nich. Pokiaľ teda ide o taký typ projektu, že sa to naozaj dá riešiť bez nich. Môžete si to pokojne s nimi rozobrať aj hlbšie. Spýtajte sa, čo by vlastne chceli po dovolenke? Čo sa zmení, keď sa vrátia? Potom bude začiatok školského roka, potom budú jesenné prazdniny aaa znovu tu máme Vianoce. Alebo, nedajbože, príde x-tá vlna korony.

Čo im bráni v tom, aby rozbehli projekt teraz s vami? Pokojne im dajte aj konkrétne možnosti. Dôverujú vám dostatočne? Čo konkrétne im bráni začať teraz? Nad niečím konkrétnym váhaju? Majú dostatok €? Majú nejaký iný strach? Prečo nezačnú spoluprácu teraz, ale až po dovolenke, po Vianociach, po korone? Doslova ich trochu schlaďte otvorenými otázkami. 🙂 Vy sa môžete zatiaľ schladiť sviežim uhorkovým šalátom ako na obrázku. 🙂

 

No, ale na to, aby ste sa tieto otázky opýtali, musíte byť dosť dobrý obchodník, ktorý si naozaj verí. My v pandamarketingu vždy hovoríme, že aká otázka, taká odpoveď. Učíme klientov klásť správne otvorené otázky.

Ak by ste potrebovali s týmto pomôcť, tak ma pokojne kontaktujte a môžeme si to spoločne rozobrať na konzultácii.

No ďalšia vec je, že ak ste večný odkladač vecí, tak budete priťahovať takých klientov, ktorí tiež stále veci odkladajú. Verím tomuto porekadlu: „Aký išou takých našou.” Treba sa potom zamyslieť nad tým, že kde to celé viazne. Píšem z vlastných skúseností. Nechcem sa vás nijako dotknúť. Tiež som bola večný odkladač a aj mne potom klienti všetko odkladali. Musím sa priznať, že aj tento článok som dlhšie odkladala. Netreba zúfať, raz to príde, čo má prísť. 🙂

Ďalší z tipov je, že kým sú teda všetci na dovolenkách a ďalšia skupinka ľudí to odkladá po dovolenkách, dajte si dokopy databázu. Teraz, keď máte všetkých klientov na dovolenke a vy ste sa práve vrátili z dovolenky, zamyslite sa nad tým, kto je vaša cieľová skupina? Kto sú vaši klienti? Kto od vás najčastejšie nakupuje?

Uvediem konkrétny príklad:

Predpokladám, že už podnikáte nejaký ten rôčik a evidujete si nejakú databázu klientov. Ak si to nepamätáte, tak sa pozrite

do svojho účtovného systému a uvidíte, či ste najviac faktúrovali firmám zo sektora gastronómie, výrobným firmám alebo upratovacím službám a hneď máte cieľovku na svete. Jasné, cieľová skupina sa môže počas „xy” rokov podnikania meniť, ale berme do úvahy posledné 2 roky. Čiže, ak sú to upratovacie služby, tak choďte na internet – finstat.sk a nájdite si tam nové upratovacie služby, ktoré možno vznikli a ani ste o nich nevedeli. Jednoduché, všaaaak?

Verím tomu, že nájdete aspoň 5 nových upratovacích služieb a už máte hneď 5 potencionálnych klientov. Môžete tam zavolať, poslať cenovú ponuku a predať svoje produkty/služby. Ak si na to netrúfate sami, tak vám v pandamarketingu poradíme, ako na to. Alebo to dokonca urobíme za vás. Stačí, ak nám napíšete alebo zavoláte a dohodneme si termín konzultácie.

A ešte je tu jedna možnosť. Vlastne, vždy máte niekoľko možností.

Oslovte tých, ktorí už oslovení boli a ušetrite si čas. Choďte a zavolajte všetkým, áno všetkým, vašim klientom, či im nejako môžete pomôcť. Buďte tu pre nich v čase „uhorkovej sezóny” aj v čase korony, aj v septembri. Pripomeňte sa im telefonicky alebo aj iným spôsobom marketingu, ktorý je vám najbližší. Stavím sa s vami, že z 30 firiem si nájdete minimálne jedného klienta. V pandamarketingu takéto telefonáty nazývame kvalitný servis klientov.

Spoznajte svojho klienta do hĺbky. Určite sa klientovi aj počas korony zmenilo veľa vecí. Zmenil produkt/službu, v ktorom podniká. Prešiel úplne do iného oboru. Začal popri tom, čo robil, podnikať ešte v inom sektore. Možností je millión, ale keď sa neopýtate, tak sa nedozviete.

Hovorím vám príklady z praxe, ktoré sa stali aj v pandamarketingu. Náš klient pred pandémiou šil topánky a počas pandémie šije rúška. Ďalší pred pandémiou predával ovocné šťavy do gastro podnikov, potom predával respirátory a teraz prenajíma skákacie hrady. Takže choďte, zavolajte svoju klientovi a opýtajte sa ho, čo sa u neho zmenilo.

Využite niekoľko tipov, ako prežiť uhorkovú sezónu a predaje sa vám budú sypať. A ak sa na to necítite, tak to pokojne nechajte na nás v pandamarketingu a pomôžeme vám. Dajte nám vedieť o sebe, čo všetko sa vám počas „uhorkovej sezóny” podarilo. Verím tomu, že si to nastavíte tak, aby už nikdy žiadna „uhorková sezóna” vo vašej firme nebola.

Zhrnutie, čo všetko môžete urobiť počas leta a aké máte možnosti?

  • Prestaňte odkladať veci na neskôr – nebuďte večný odkladač
  • Zistite od klientov, prečo chcú veci riesiť až po dovolenke, pomocou otvorených otázok
  • Pracujte na marketingu, databáze, kým sú klienti na dovolenke
  • Servisujte súčasných klientov
  • Nájdite si nové firmy v odvetví a oslovte ich
  • Choďte a urobte všetky tieto body 🙂 a potom mi dajte vedieť, čo sa vám najviac podarilo 🙂 a šup ho opaľovať sa alebo do bazéna.

Držím vám palce 🙂