Marketingový mix pre malé a začínajúce firmy – ako uspieť v marketingu?

Oplatí sa Vám urobiť marketingový mix, alebo použiť len jeden nástroj marketingu? Obe možnosti ponúkajú viacero výhod. Čo bude výhodné pre Vás, ako majiteľa začínajúcej, alebo malej firmy?

Hoci veľa reklamných agentúr Vám môže ponúknuť všetky možné druhy služieb, aby ste mali tzv. marketingový mix, vždy existuje jedno riešenie, ktorým budete predávať viac, než ostatní.

„Základom úspechu v začiatkoch podnikania alebo v malej firme
je mať pravidelný prísun peňazí.“

Vašou úlohou, ako riaditeľa/majiteľa tejto firmy, je zabezpečiť tento pravidelný tok peňazí z predajov.

Keď ste malá firma, môžete mať chuť pracovať na vytvorení tzv. marketingového mixu, ktorým zacielite trh. Marketingový mix môže obsahovať viacero vecí naraz, napríklad…

Ako robiť marketing: skokanský mostík alebo parthenón?

Legendárny americký marketingový konzultant Jay Abraham, ktorý ponúka svoje návody v hodnote 5 000 dolárov zdarma na tomto odkaze, marketingový mix vysvetľuje ako teóriu skokanského mostíka vs mocného parthenónu.

Keď s Vašou malou firmou začínate, tak máte len jeden zdroj príjmu. Za istých okolností to môže byť v poriadku, ako si ukážeme neskôr v tomto článku…

Avšak ak sa chcete o takýto biznis oprieť z dlhodobého hľadiska, tak sa stane to, čo sa stane, keď sa postavíte na skokanský mostíkkolíše to.

Vaše predaje môžu kolísať. Tým pádom nemáte stabilný biznis, o ktorý by ste sa mohli oprieť. Nemôžete sa spoľahnúť na to, že Vám zabezpečí stabilné príjmy pre Vašu rodinu, ak Vaše predaje stále kolíšu.

Naopak, Jay Abraham popisuje stabilný marketingový mix prirovnaním k parthenónu. Ten sa týči nad Aténami, nezničili ho ani vietor, ani dažde, ani svetové vojny. Pretrval celé milénia a dnes je symbolom stability aj pre začínajúce firmy, ktoré chcú uspieť.

Každý jeden stĺp takéhoto biznisu je nový zdroj príjmov vo Vašom marketingovom mixe. V jednom rade môžete mať online marketing a v rámci neho môžete mať:

  • adwords
  • články
  • moderný webdizajn
  • obsah na stiahnutie zdarma

V rámci druhého radu Vášho marketingového mixu môžete mať Pandamarketing, alebo férový marketing cez telefón, kde môžete:

❏ kontaktovať firmy za účelom dohodnutia nových obchodných spoluprác (affiliate, iní distribútori)
❏ kontaktovať Vašich zákazníkov alebo klientov v momente nákupu
❏ kontaktovať Vašich zákazníkov alebo klientov s novými produktami alebo službami

Pre Váš marketingový mix môžete mať aj tretí rad stĺpov, kde sa môžu nachádzať nové produkty alebo služby, ktoré viete ponúkať:

➢ v momente nákupného rozhodnutia
➢ ako doplnkové produkty alebo služby (upsell)
➢ ako úplne nový produktový rad (cross-sell)
➢ ako niečo úplne nové, za pár drobných, vďaka čomu si vytvoríte databázu zákazníkov, z ktorých sa môžu neskôr stať Vaši dlhodobí klienti (front-end)

Týmto spôsobom viete postaviť stabilný marketingový mix, vďaka ktorému Vaša firma nielen prekoná Vašu konkurenciu, ale tiež Vám zabezpečí lepšiu predvídateľnosť marketingu. To pre Vás znamená, že budete môcť lepšie predvídať, kedy budete mať aké predaje a tým pádom budete lepšie vedieť, koľko peňazí z firmy môžete vybrať, na akú dlhú dovolenku môžete ísť, prípadne aké bohaté narodeniny si môžete dopriať.

Na čo si musíte dať pozor pri tvorbe Vášho marketingového mixu?

Problém je, že marketingový mix Vám môžu odporúčať niektoré „bambusové“ reklamné agentúry, ktoré Vám chcú predať ich „komplexné“ služby.

Je pre ne veľmi výhodné, ak si kúpite ich „komplexné“ služby, pretože tak získajú nového klienta, kde majú potenciál nadviazať novú spoluprácu a nič pri tom neriskujú.

Ak u nich zarobíte, tak je to pre nich super. Avšak v prípade, že u nich oprášite peniaze, im to nevadí, oni neprídu o nič.

„Problém s tvorbou marketingového mixu je ten, že do marketingu viete naraz naliať obrovské množstvo peňazí a nemusíte z neho mať vôbec nič.“

Jeden môj známy, volajme ho Martin, robil v roku 2014 marketingový mix pre jeho online marketingovú kampaň a nalial do nej v začiatkoch podnikania 1 000 €. To všetko na základe odporúčania človeka, ktorý „bol odborník“ na PPC marketing. A neprinieslo mu to jediný predaj.

Problém s tvorbou marketingového mixu je, že keď ho netestujete, tak v ňom viete naraz utopiť množstvo peňazí.

Druhý známy, volajme ho Tomáš, má biznis s oblečením. Jemu zasa reklamná agentúra ponúkla, že sa jeho reklama zobrazí milión krát. Milión. 1 000 000 zobrazení. To ho oslovilo, lebo veď predsa z milióna si to musí niekto kúpiť! No, nemusí… a ani si od neho takmer nikto nič nenakúpil.

Vyhol sa takémuto mixovaniu marketingu a vrátil sa k jeho stabilnému zdroju príjmu, vďaka čomu vedel jeho firmu rozvíjať ďalej.

Tu sa dostávame k otázke:

Pre koho je marketingový mix vhodný?

Pozrime sa na to, ako robiť marketingový mix efektívne:

Môj prvý známy, ten známy, ktorý „utopil“ na PPC 1000€, začínal svoju firmu s jednou jedinou vecou. Vedel tvoriť kvalitný obsah.

Napísal SEO optimalizované články a na jeho weby začalo chodiť 5-10 000 ľudí mesačne.

Keď mal prvé predaje, investoval tieto peniaze do tvorby videí a tie zavesil na Youtube…

Na jeho weby začal chodiť dvojnásobok ľudí… A on tým zvýšil predaje na dvojnásobok!

Potom investoval do nových kurzov na copywriting a spravil lepšie predajné videá a jeho predaje sa znovu zvýšili…

Neskôr spravil nový produkt a ľudia ho začali nakupovať. Pretože svoj marketingový mix budoval stabilne, jeho predaje sa znovu zvýšili…

A už mal rozpočet, ktorý mohol investovať, aby najal človeka na part-time, ktorý sa mu staral o:

➔ ďalšie marketingové vylepšovanie a testovanie webu
➔ tvorbu a management adwords a facebookových kampaní…
vďaka čomu znovu zvýšil predaj

Áno, výsledkom je marketingový mix, ktorý zabezpečuje, že jeho firma je stabilnejšia. Nie je odkázaná na jeden jediný zdroj príjmov. A to je veľká výhoda.

Prečo je to veľká výhoda?
??

2 veľké výhody marketingového mixu

Tomuto môjmu známenu (Martinovi) sa stalo sa mu, že mu Facebook zrušil reklamy. Nerobil žiaden spam, ani nič neférové, ale Facebook mu ich zrušil a s Facebookom sa o tom nedalo ďalej komunikovať.

Nakoľko mal môj známy jeho stabilný marketingový mix, tak nebol na Facebook odkázaný. Povedal si, že tie peniaze radšej investuje do lepších foriem marketingu. A presne to aj spravil.

Začal do firmy inštalovať systémy na generovanie nových odporúčaní a jeho biznis znovu porástol.

Taktiež, stalo sa mu, že prišla nová regulácia, GDPR, ktorá zmenila pravidlá e-mailového marketingu. Keďže časť jeho biznisu bola postavená práve na e-mailovom marketingu, tak mu to ovplyvnilo príjmy z tejto nohy biznisu. Nakoľko však mal marketingový mix, ktorý obsahoval viacero produktov, viacero marketingových systémov, tak to pre neho nebolo nič hrozné.

Čo to však znamená pre Vás?

Marketingový mix a pravidlo 80/20

Kniha Stratégia modrého oceánu vysvetľuje, že 80% Vašich príjmov príde z 20% Vášho marketingu. Keď budete premýšľať nad tým, ako namixovať Váš marketing, majte to na pamäti.

My sme tiež zvykli prichádzať s rôznymi nápadmi, ktorými by sme zlepšili náš marketing. Avšak akosi sa nám nedarilo ich úspešne implementovať. Potom sme sa na ne začal dívať z pohľadu 80/20.

Rozložili sme si pred seba všetky možnosti marketingového mixu a premýšľali sme, ktorá z nich nám môže priniesť najviac nových klientov a ktorá najmenej.

Ukázalo sa, že niektoré možnosti boli pre nás veľmi dostupné – mohli sme na nich začať pracovať okamžite a začali nám prinášať nových klientov ihneď… a pritom nás stáli minimum úsilia.

Do iných sme sa ani nepustili. Stáli by nás priveľa úsilia a nepriniesli by nám také výsledky, aby sa nám oplatilo sa im venovať.

Prečo si myslíme, že by ste nemali použiť marketingový mix, ak ešte len začínate?

Michael Masterson, autor kníh 7 years to 7 figures a Ready Fire Aim, ktorý školí podnikateľov, ako uspieť, hovorí:

„V prvej fáze firmy, keď máte len 0-7 zamestnancov,
je potrebné nájsť 1 spôsob na predaj 1 služby 1 cieľovej skupine,
ktorý funguje a vďaka ktorému si zabezpečíte
pravidelný prísun nových zákazníkov alebo klientov.“

Okrem toho hovorí, že pre každý produkt/službu existuje jedno optimálne riešenie, ako ho predávať.

Aké riešenia to môžu byť a ako to využijete vo Vašom marketingu?

Dan Kennedy, autor série kníh „No BS for entrepreneurs“ na to odpovedá takouto kategorizáciou:

  • Retail je vhodný na veci, ktoré viete nakúpiť a potom ich viete predať so 100% navýšením.
  • Cez rádio a televízor fungujú veci, ktoré viete nakúpiť a potom ich predáte za 10-20 násobok tej ceny, za ktorú ste ich nakúpili (zvyšok ide na marketing).
  • Cez telemarketing sa zvykli predávať veci, kde tiež šlo na marketing 40-80% zo sumy výrobku (odhad pandy).
  • Ak máte 30-40% maržu, bude pre Vás pravdepodobne vhodný e-shop.
  • Ak Vám nevychádza marža, tak si vytvorte produkt len na to, aby ste získali nových zákazníkov a využite na to internet.

V konečnom dôsledku to môže byť ľubovoľný z kanálov, ktoré by ste chceli pôvodne použiť na marketingový mix.

Odporúčanie od pandy:

„Vyberte si ten druh marketingu, ktorý Vám ide najlepšie
a ktorý stojí na Vašich silných stránkach.“

Odmerajte si, čo Vám vychádza a venujte sa tomu viac.

Naopak, zahoďte veci, ktoré Vám nevychádzajú, bez ohľadu na to, čo Vám na to bude hovoriť Vaše okolie.

Ak sa Vám ukáže, že nemáte žiadne predaje z facebookovej fanpage, tak tam pridajte obsah raz za dva dni, aby Vaši potenciálni klienti videli, že Vaša firma žije… ale nevymýšľajte obrovskú stratégiu pre sociálne médiá.

Naopak, ak sa Vám ukáže, že vďaka kombinácii front-end produktu viete získať nových zákazníkov, ale stojí Vás to 101% zo sumy, investujte do toho viac –> vybudujete si základňu zákazníkov, ktorým potom môžete predávať vaše ďalšie služby.

Budujte Váš marketingový mix postupne a on sa Vám odvďačí stabilným prísunom predajov.

Čo ďalej? Ako vytvoríte marketingový mix pre Vašu firmu?

Ak sa rozhodnete pre eshop, alebo iný marketingový mix, využite služby niektorej z týchto pandou požehnaných (a vyskúšaných) marketingových agentúr:

https://www.bugesweb.sk
https://www.lukasjuhasz.cz/
https://www.faustagency.com/sk/
https://pastelsmedia.com/

Ak máte online marketing pokrytý, ak sa pre Váš marketingový mix hodí predaj na živých stretnutiach, alebo marketing cez telefón, tak využite naše služby, služby Pandamarketingu – férového telemarketingu s vysokou úspešnosťou predaja.

Oslovíme za Vás nových zákazníkov férovým telemarketingom a zabezpečíme Vám
– nové obchodné stretnutia
– analýzu potrieb Vašich zákazníkov
– oslovenie Vašich zákazníkov a ďalšie predaje
– marketing v súlade s gdpr

Za posledných 5 rokov sme boli súčasťou marketingového mixu mnohých firiem. Pprostredkovali predaje za vyše 300 000,00€, spravili sme vyše 60telefónnych skriptov a volali sme pre klientov vyše 5000 hodín.

Ak chcete pomôcť zvýšiť vaše predaje, využite naše služby tu >>